2012年6月10日 星期日

Soalan & jawab 【2】

Muka Surat 2

Soalan: Saya ingin menyertai program ini, tetapi saya tiada bank account sendiri, bolehkah saya menggunakan bank akaun orang lain?
Boleh, anda boleh menggunakan bank akaun orang lain, tetapi anda perlu mengisi borang ini terlebih dahulu,
Download borang 3rd Party disini
Selepas selesai anda boleh menghantar semula kepada info@toneexcel.com atau fax ke 03-90575906
Apabila membuat penghantaran, sila followup dengan ToneExcel samada mereka menerimanya atau tidak, call 0105000969. Gagalnya anda melakukan sedemikian menyebabkan komisyen anda akan tertangguh.

Soalan: Topup tunetalk ini berapa ringgit yang ada, dan berapa hari boleh tahan?
RM 5 - 5 hari
RM 10 - 11 hari
RM 30 - 50 
hari
RM 50 - 75 hari

Soalan: Salam tuan, semalam saya pergi 7-Eleven minta topup ToneExcel, tapi mereka kata tiada topup ToneExcel?
W'salam tuan, kita minta topup tunetalk je tuan, tak perlu sebut toneexcel.


Soalan: Saya dulu join RedTone, jadi dalam program ni, boleh tak saya nak kekalkan no RedTone saya?
Boleh. Disini saya sertakan no phone dari telco yang lain yang kita boleh buat port ini. Celcom, Digi, Maxis, UMobile, XOX, RedTone, YTLComms dan MTrade.


Soalan: Dulu saya dah join biz tunetalk ni, tapi dah berhenti beberapa bulan, sekarang nak start semula, adakah akaun dan no ID saya masih boleh digunakan lagi atau tidak?
Cara yang paling mudah untuk mengetahu keahlian kita didalam ToneExcel masih aktif atau tidak, hanya perlu lihat samada simkad kita masih aktif atau tidak, jika tidak aktif, maksudnya keahlian kita pun sudah expired. Simkad Tunetalk ini mempunyai grace period selama 45 hari, jika selama itu kita tak topup, maka keahlian dalam ToneExcel juga akan terbatal.

Soalan: Apakah syarat, kelebihan dan cara untuk menjadi Service Center?
Syarat:
Syarat untuk menjadi SC anda perlulah membuat pembelian 220 keping SIMKAD pada harga RM72 sekeping, maka jumlahnya menjadi RM15,840, jika anda perlukan penghantaran secara curier, sila tambah lagi RM100 utk charge currier, sebab banyak juga barang yang perlu dihantar.

Kelebihan:
1. Komisyen anda menjadi
Level Pertama: 8%+2.5%=10.5%
Level Kedua: 3%+2.5%=5.5%
Level Ketiga: 13%+2.5%=15.5%
Level keEmpat sehingga INFINITI = 2.5%

2. Selepas pembelian 220 yang pertama itu, pembelian seterusnya hanya pada harga RM75 sekeping dan tanpa mengira kuantiti. Sekeping pun boleh. Dan dari sini anda akan mendapat keuntungan runcit sebanyak RM5 setiap keping yang terjual.

Cara Menjadi SC:
1. Isikan FORM Service Center. Download dan print terlebih dahulu Klik Disini.
Isi bahagian yang penting sahaja, seperti Nama penuh, no IC, member ID anda, no hp, alamat penuh dan tanda-tangan.

2. Bank-In kan duit sebanyak RM15, 940 ke
jika MayBank gunakan no akaun ini 162526067564,
jika CIMB Bank Gunakan nombor ini 12700006961526
Jika EON Bank gunakan nombor ini -006420010248-5
Jika Public Bank gunakan nombor ini 4712621405
Atas nama Mazelan Abas

3. Scankan form yang telah diisi, slip/resit pembayaran  dan hantarkan kepada
mazelan.abas@gmail.com

Untuk keterangan terperinci, sila klik untuk perjanjian dan prasyarat yang disediakan oleh ToneExcel.
atau penerangan melalui video, anda boleh klik disini
http://www.youtube.com/watch?v=q7Pwl7lb4KE

Soalan: Bagaimana nak setting GPRS?
Taipkan SET dan hantar ke 20999 kemudian ikut arahan yang diberikan.

Soalan: En., saya dah join tunetalk/ToneExcel ini, saya dah buat port in, tapi handphone saya boleh terima panggilan sahaja, tapi tak boleh call keluar, macamana nak settle ya?

Terima kasih kepada yang bertanya, kadang2 kes macam ini jadi hanya pada kita yang buat port in sahaja. Jika anda menghadapi masalah boleh terima call in, tapi tak boleh call out, ikuti langkah dibawah ini, betulkan setting dalam handphone anda.

1) Dalam telefon anda, pergi ke SETTING dan cari NETWORK SETTING.
2) Pilih MANUAL NETWORK SELECTION dan pilih network selain daripada Tunetalk/Celcom. Anda kena pilih Digi atau Maxis.
3) Selepas pilihan anda ditolak, pilih semula TUNETALK atau CELCOM.
4) Sila OFF handphone anda dan ON semula dan cuba buat outgoing dan incoming call.

Jika masih tak boleh juga sila hubungi terus Khidmat Pelanggan Tunetalk (0105001333) atau ToneExcel (0105000969)

Soalan: Bolehkah simkad ini digunakan untuk BlackBerry dan kalau boleh bagaimana cara nak settingnya?

Sila klik disini untuk setting BlackBerry anda.

Soalan: Encik, saya baru menyertai biz tunetalk ni dan saya telah pun buat port in. Saya juga pengguna tegar ebanking macam maybank2u, cimbclick, e-eon, dan macam2 lagi. Semalam saya nak buat request TAC, tapi tak dapat la. Tunetalk ni tak support ke ebanking?
Terima kasih kerana bertanya. Tunetalk support ebanking. Untuk selesaikan masalah itu saya cadangkan puan pergi ke atm bank berkenaan, tukar no talipon ke no talipon yang lain, selepas itu masuk semula, dan tukar no talipon ke no talipon asal yang mana digunakan untuk receive tac tersebut. Ini macam nak reset semula je.

Soalan: En Mazelan, saya menghadapi masalah nak iklankan web replika kita di Facebook, macam ada spam katanya?

Hantar email kepada saya, mazelan.abas@gmail.com beritahu member ID apa dia dan nanti saya ubahkan sikit URL website tu, dan selepas itu bolehlah promotekan didalam Facebook.

Soalan: Beberapa hari lepas saya telah registerkan 2 orang dibawah downline saya, tapi dalam member area, saya hanya dapat satu sahaja fast track bonus iaitu RM20, mana bonus FT saya yang lagi satu ?

Yang satu lagi tu biasanya mereka daftar downline/affiliate, tetapi samada mereka tidak aktifkan simkad tersebut, atau, tidak buat satu SMS selepas aktifkan simkad.

Soalan: Boleh terangkan macamana katanya top up tunetalk ni dapat point tiket kapal terbang AirAsia?
Setiap kali anda topup, anda akan memdapat point untuk melayakkan anda menaiki kapal terbang AirAsia secara percuma keseluruh dunia. Contohnya anda topup sebanyak RM30, anda akan mendapat 70 points, jika anda topup RM50 anda akan mendapat 120 points. Kumpulkan point ini, jika sudah cukup anda boleh redeem points ini untuk naik kapal terbang percuma. Contohnya jika cukup 3000 anda boleh pergi ke Langkawi secara percuma.
Keterangan lanjut mengenai pemberian points. Klik Disini
Keterangan lanjut mengenai redeem points. Klik Disini


Soalan: Assalamualaikum En. Mazelan
Saya Dhiya dri Brunei. Nak tnya ttg www.toneexcel.com. Adakah penggunaan toneexcel akan masuk ke Brunei? Jika tidak, bagaimana saya nak joint dan manfaatkan toneexcel tersebut? Di mana saya boleh dapatkan kad prepaid toneexcel tersebut? Saya difahamkan toneexcel akan masuk ke Singapore dan Thailand tahun ini juga. Mohon penjelasan mengenai pertanyaan saya di atas.
Terima kasih


Waalaikumsalam Dhiya,
Talian Tunetalk boleh digunakan di Brunei dan negara-negara lain, cuma Toneexcel belum beroperasi di negara serantau. Untuk menyertainya memang boleh hanya dengan menggunakan passport. Cuma saya khuatir Dhiya menghadapi masalah untuk top up prepaid tersebut dan juga untuk menerima komisyen dari ToneExcel. Kalau Dhiya ada akaun bank di Malaysia, saya rasa tidak menjadi masalah untuk menyertainya. Untuk dapatkan SIMKAD tersebut klik sahaja di Pesanan SIMKAD di menu utama.

Soalan: salam..cik mazelan...
Apakah kadar sebenar utk sms?? 5c @ 15c?? sbb sy ada lihat banner yg sms adalah 5c..mcm mana nk dptkn kadar 5c tu???kena upgrade nombor ke??

Tunetalk ni ada dua jenis,
1. Tunetalk yang biasa dijual dikedai2, harga sekeping simkadnya RM5 sahaja, kadar panggilan seminit 16sen dan SMS 5 sen. Tiada referal program. Simkad ini tak boleh nak sponsor untuk orang lain.

2. Tunetalk/ToneExcel, harganya RM80 sekeping, kadar panggilan seminit 32 sen dan SMS 15 sen. Ada referal program, boleh untuk sponsor orang lain dan dapat komisyen.

Soalan: Saya kehilangan simkad, apa perlu saya lakukan?
Pertama sekali dapatkan Blank Card dari kami atau terus dari pejabat ToneExcel, sekeping harganya RM13. Selepas itu isikan sim lost form yang diberikan ini dan hantar ke email info@toneexcel.com bersama borang pendaftaran toneexcel (scan dan attachkan sekali) Klik disini untuk download form tersebut
Itu sahaja yang perlu anda lakukan, dan toneexcel akan mengambil masa 24 untuk anda dapat menggunakan no lama yang hilang tersebut.

Soalan: Bagaimana untuk setup MMS?

Tunetalk belum ada lagi MMS, sebab ia hanya 2.5G belum sampai 3G.

Soalan: Simkad ini boleh ekses internet ke dan bagaimana kekalkan no lama?

Cara untuk ekses internet perlu setkan GPRS dahulu. Untuk setkan GPRS adalah taip SET hantar 20999 dan follow message yang diberikan. Manakala untuk kekalkan no lama klik di "Kekal No Lama" pada menu diatas.

Soalan: Berapa harga panggilan ke Indonesia dan bagaimana caranya?
Kadar panggilan antara bangsa ada disini. Klik disini. Cara untuk membuat panggilan adalah
"Number Prefix"+NoPhone


Soalan: Saya sudah apply web promosi percuma, tapi sudah sehari saya tunggu tiada email activation pun?

Cuba lihat di Bulk atau Spam folder, jika tiada, 100% anda tersalah email semasa mengisi form di "Web Promosi Percuma" itu. Ini sering terjadi terutama sesiapa yang memakai email yahoo, sebab ramai yang tersilap antara .com dan .com.my

Soalan: Saya tersalah IC semasa pendaftaran, apa perlu saya lakukan?

Hantarkan email kepada mazelan.abas@gmail.com.

SOALAN: Saya tersalah letak downline saya, terletak bawah orang lain, apa perlu saya lakukan?

Hantarkan email kepada mazelan.abas@gmail.com.

SOALAN: Saya dari Singapore sangat tertarik dengan program WOW ini, bila agaknya Tunetalk akan memasuki pasarang Singapore?

Untuk penggunakan line TuneTalk, mereka boleh gunakan handphone mereka keseluruh dunia, sama seperti handphone yang lain, charge roaming akan dikenakan sahaja, cuma program WOW belum dijalankan di negara lain.

SOALAN: Saya dah berjaya buat proses port in utk kekalkan no lama, tapi handphone saya boleh receive call sahaja tapi tak boleh call out?
Itu disebabkan masalah setting pada handphone anda sahaja. Bukan masalah simkad. Jadi saya cadangkan anda call 0105000969 dan bercakap dengan Nurul (dari ToneExcel) dan minta bantuan dia ajarkan cara2 nak setting handphone anda.


SOALAN: Saya dah cuba sendiri buat proses (Port In) utk kekal no maxis lama saya, tapi sampai sekarang masih tak berjaya lagi?
Proses nak kekalkan nombor lama, perlulah menggunakan IC yang sama, jika di maxis anda pakai IC lain, dan di TuneTalk anda pakai IC lain, sudah pasti Maxis tidak akan melepaskan pelanggan mereka. Apa yang perlu dilakukan adalah anda talipon sendiri kepada telco talipon anda dan cuba periksa terlebih dahulu apakah IC yang digunakan dahulu semasa pendaftar. Jika tak sama, pasti proses port-in tidak dapat dilakukan.


SOALAN: Bagaimana ingin saya pastikan samada seseorang itu telah didaftarkan dibawah saya atau tidak, dan juga bagaimana untuk saya mengetahui no ID mereka?
Cara yang mudah adalah masuk kedalam member area anda (www.toneexcel.com) dan klik di Geneology, selepas itu dekatkan cursor pada gambar tersebut dan ia akan tunjukkan no ID downline anda.

SOALAN: Masalah untuk TAC number. Bila Tunetalk akan dapat keizinan dari pihak bank apabila nombor lama ingin dikekalkan?
Tunetalk sekarang sudah boleh menerima TAC dari Maybank2u dan CIMBClicks, walaupun nombor port ini. Caranya pergi ke ATM machine, tukar ke nombor lain, dan masuk semula dan tukar semula ke nombor asal atau nombor baru tunetalk.


SOALAN: Saya ada masalah mengenai TT kad.
Masa saya dapat kad tersebut terus saya buat buat panggilan. masalahnya  saya tak tau dealer kod dan  pasword untuk log in ke dealer network.?
Simkad tersebut perlu diaktifkan dahulu sebelum dapat digunakan, sila lihat bahagian Aktifkad SIMKAD di menu diatas. Untuk sesiapa yang membeli simkad dari senarai Service Centre yang di bahagian Pesanan SImkad, dealer kodnya adalah TT01.HQ.028.0003.001 dan passwordnya adalah alam1234 Tetapi jika anda membeli simkad tersebut dari service centre yang lain, maka dealer code nya akan berubah.


SOALAN: Saya telah memohon web replika, tapi mungkin salah email, jadi saya tak dapat nak aktifkan web tersebut, apa perlu saya buat?
Yang perlu anda lakukan adalah menghantar email ke mazelan.abas@gmail.com dan beritahu masalah tersebut. Jangan lupa sertakan no id atau IC anda.


SOALAN: Saya rasa keliru mengenai program WOW program tunetalk-toneexcel ini, ada sesetengah web beritahu minima maintain setiap bulan RM20, ada yang tulis RM30 ada pula yang kata RM38. Yang mana satu betul?
Yang betul adalah RM20. Dulu memang RM38, tetapi sekarang adalah RM20 sahaja. Yang RM30 tu saya rasa adalah cadang mereka untuk kita supaya kekal mendapat perlindungan insuran yang diberikan oleh etika Maybank. Etiqa memberi syarat kepada pengguna Tunetalk untuk kekal didalam insuran tersebut mereka perlu maintain topup sebanyak RM30.

Wat Khao Udom Phon

Wat Khao Udom Phon https://youtu.be/swi3XwAvxQ0?si=e6pdYy9fOEubyijK